Flytta in

Information till medlemmar
Kortfattad information om föreningen, checklista vid inflyttning och kontaktuppgifter.

 

Informera dina grannar med en lapp i trapphuset/hissen några dagar innan du ska flytta in eller ut.

Tänk på att andra måste använda hissen
Det finns en del personer med funktionsnedsättning som är beroende av hissen.

Blockera inte parkeringar
När det gäller Tulegatan 20 så kommer man inte ut från parkeringen om det står en flyttbuss utanför.

Namntavlor och dörrskyltar
Namntavlorna i entrén samt skyltning på dörrar styrs av vem/vilka som har kontrakt för respektive lägenhet.

Tavlorna uppdateras vid ut- respektive inflyttning av vår förvaltare när nytt kontrakt tecknas.

Tavlorna måste av säkerhetsskäl vara både uppdaterade och korrekta för att räddnings-personal inom exempelvis ambulans och brandkår ska kunna hitta rätt vid utryckning. Därför får man inte sätta upp egna lappar över befintliga namn eller göra andra tillägg så att tavlorna och dörrskyltarna blir otydliga och svårläst.

Lägenhetsinnehavaren som önskar få med namn på sambo eller inneboende på tavlan och dörren ska meddela  Storholmen. Den extra kostnad som föreningen erhåller debiteras vidare till lägenhetsinnehavaren. Vid andrahandsuthyrning ska andrahands-hyresgästen använda c/o-adress.

Elnät och hushållsel
Elnätet i kommunen sköts av Vattenfall. Anmäl både in- och utflyttning till Vattenfall senast 10 dagar innan flyttdagen.

Avtal behöver även tecknas med ett elhandelsföretag.  På Elpriskollen kan du jämföra olika avtal.

Bredband och TV-tjänster
I avgiften till föreningen ingår ett basutbud hos Com Hem via antennjacket och då ingår Com Hem Play till alla som bor i ett Com Hem hus med kabel-tv. Du behöver ladda ner appen Com Hem Play, (ladda ner från App Store eller Google Play till din mobil eller surfplatta) och gå sedan in på https://www.comhem.se/tv/play-grundutbud för att registrera sig.
För detta behövs ingen stadsnätsbox, endast antennkabel. Extern digitalTV-box kan eventuellt behövas beroende på vilken typ av TV som ansluts.

För fler TV-tjänster och övriga IT-tjänster såsom bredband och telefoni hänvisas till Sundbybergs stadsnät som står för infrastruktur, det går sedan att välja fritt bland leverantörer.

Många leverantörer tillhandahåller sin egen box, router eller fördelare vid tecknande av avtal, ibland med engångsavgift, ibland till låns, ibland gratis. Läs noga innan du tecknar, vad du som kund får stå för själv.

Stadsnätsbox är en enkel fördelare (så kallad switch) som delar upp signalerna tv, telefoni och bredband.)

Om endast en av dessa tjänster ska användas via multimedia(Ethernet)-jacket krävs ingen tjänstefördelare. Om exempelvis bara internet ska användas så räcker det då med en enkel router för att dela upp bredbandssignalen till fler enheter.

Vid nyttjande av fler tjänster kan det vara en fördel att ha stadsnätets fördelare, då Sundbybergs Stadsnät i så fall utför support och felsökning på boxen.

Brf Fågelhusen tillhandahåller inte någon form av elektronisk utrustning eller teknisk support till medlemmar i samband med nyttjande av bostadsrättens multimedia- och/eller antennjack.

Om stadsnätsbox har införskaffats till en bostadsrätt rekommenderar vi att man låter denna följa med vid eventuell överlåtelse, alternativt återlämnar den för en hållbar cirkulation av boxar.